Laatste alarmering:
Datum vandaag Tijd 09:40:27 Soembalaan Ede 6712AM 76558 Prio Hoog Eenheid | Ambulance 07-107

Ambulance 07-107

maandag 25 september 2017

WOENSDAG 16|08

Megaluchtballon belandt in de bomen tijdens Ballonfiësta

De Motor, een zogeheten special shape luchtballon, is met een afmeting van 46 bij 37 meter en een gewicht van 560 kilogram een van de grootste van Europa

BARNEVELD - Tijdens de eerste avond van de Ballonfiësta in Barneveld is een van de deelnemende luchtballonnen na de landing in problemen gekomen.

 

Het ongeluk gebeurde op de Krumselaarseweg nadat de mand met de opvarenden al veilig op de grond stond. Een windvlaag joeg vervolgens de luchtballon, De Motorrijder, in de boom.

De attractie, een zogeheten special shape luchtballon, is met een afmeting van 46 bij 37 meter en een gewicht van 560 kilogram een van de grootste van Europa.

De omvang van de schade is nog niet bekend, maar de crew van de ballon liet al weten dat de publiekstrekker van Ballonfiësta Barneveld de komende dagen vrijwel zeker niet meer vaart.

 

Dit soort special shapes is voor de piloot over het algemeen moeilijk te varen. De draagkracht is heel anders dan bij een "normale" heteluchtballon, waarbij de meeste
draagkracht van de hetelucht boven de evenaar (het breedste punt) van de ballon zit. Special shapes zoals de motorrijder zijn voorzien van vele compartimenten met warme
lucht om de ballon zijn aparte vorm te geven. Zij hebben echter geen draagkracht en dienen puur de esthetische vorm. Een ballon zoals de motorrijder is dan ook maar smal
aan de bovenkant.

De meeste special shapes hebben dit probleem. Daarom past er maar een klein mandje onder. Daar waar normale en grote ballonnen tegenwoordig makkelijk 20 passagiers kunnen
vervoeren, houdt het meestal bij 4 of 5 op voor een special.

Dit brengt ook met zich mee dat -door het gebrek aan massa- een dergelijke ballon veel gevoeliger is voor bijvoorbeeld een windvlaag. De enorme massa stof wordt makkeljk
door de wind gegrepen en het kleine mandje biedt dan onvoldoende tegenwicht.

Special shapes worden dan ook meestal gebruikt als attractie en er zijn weinig ballonvaarders die dergelijke eyecatchers inzetten voor reguliere passagiersvaarten. Ook
is de landing lastig, vaak al door de grootte maar ook de uitstekende delen van de vorm.

Eén van de meest in het oog springende heteluchtballonnen in Nederland was de PH-KOE. Een enorm gevaarte dat door een foutje was ontstaan. Bij de fabriek in Engeland
was een bestelling gedaan voor een special shape-heteluchtballon in de vorm van een koe. Deze opdracht resulteerde in een prachtige ballon, maar....... in Engeland werkt
de fabriek met inches. Alles werd volgens de opgegeven maten gemaakt. Daarbij werd over het hoofd gezien dat de bestelling was geplaatst in centimeters. De ballon werd
dus 2,5 keer zo groot als bedoeld en de besteller wilde dit onhandelbare ding niet hebben.

Uiteindelijk hebben de leden van de Nederlandse boerenjongensband "Mannenkoor Karrespoor" (bekend van hits als "mooi man" en "lekker op de trekker") het gevaarte gekocht en vonden in Herman Kleinsmit en Johannes Kooistra piloten met lef die het aandurfde hem te varen. Laat nou deze motorrijder van vanavond ook door een Kooistra zijn gevaren......Pieter; de broer van......

 

Locatie
Video's
Reacties
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht geplaatst.
Geef reactie
Naam
E-mail
YouTube URL
Reactie